Reeds eerder hebben wij u geïnformeerd dat Nederlandse werkgevers naar schatting 25 miljard euro te veel hebben betaald aan premies voor Werkgevers voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof).
De Aof-premie is bedoeld om uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid te financieren en wordt jaarlijks vastgesteld door het Ministerie. Ons inziens is deze premie sinds 2019 hoger dan nodig, wat heeft geleid tot ongewenste opbouw van reserves in het fonds. In een omslagstelsel wat het Aof is, is het niet de bedoeling grote reserves aan te houden. Toch bedraagt het overschot van het fonds per 1 januari 2025 circa 33 miljard euro.
Wat kunt u doen?
De discussie over de Aof-premie raakt niet alleen de discussie over de gewenste transparantie van de reserve zoals in het verleden door de Algemene Rekenkamer is opgemerkt. Het gaat ook over fundamentele vragen ten aanzien van de rol van de begrotingsregels en het evenwicht tussen lasten voor werkgevers en het opvangen van macro-economische risico's.
Het is aan de rechter om te duiden in hoeverre het evenwicht met de huidige overschotten nog bestaat, dan wel aan de politiek zelf of zij tot bijsturing op de ontstane overschotten wenst over te gaan.
Wenst u uw rechten tot premieteruggaaf veilig te stellen bij een succesvolle gerechtelijke procedure, dan kunt u deelnemen aan de landelijke procedure die Publiq Belastingadviseurs gaat opstarten.
Meld u aan!
Middels een reply om deze email kunt u ons plan van aanpak ontvangen om eventueel deel te nemen aan de landelijke procedure. Mocht u zich reeds aangemeld hebben, ontvangt u binnen 2 weken ons plan van aanpak.
Bij vragen neem dan ook gerust contact op via uw contactpersoon of via [email protected].