Gisteren is de evaluatie van de werkkostenregeling aan de Tweede Kamer aangeboden. De algemene conclusie is dat de werkkostenregeling doeltreffend en deels doelmatig is. Dat de werkkostenregeling als deels doelmatig wordt gezien, heeft te maken met de complexiteit. In de evaluatie worden diverse aanbevelingen gedaan. Als deze worden overgenomen door het kabinet, dan heeft dit direct impact op de toepassing van de werkkostenregeling.
Aanbevelingen uit het rapport
In het rapport worden diverse aanbevelingen gedaan ter verdere verbetering van de (toepassing van) de werkkostenregeling. Hieronder is een opsomming van die aanbevelingen opgenomen:
- Schaf de eerste schijf van de vrije ruimte af. Deze is ondoelmatig omdat het voordeel ook bij het niet-mkb terechtkomt;
- Schaf de vrijstelling voor korting op branche-eigen producten af. Deze dient geen maatschappelijk doel meer en kan ook in de vrije ruimte vergoed worden;
- Verduidelijk de voorwaarden van de vrijstelling voor inschrijving in het beroepsregister en pas de doelstelling aan naar “de kosten voor een beroepsregister niet meer ten laste van de vrije ruimte te laten komen om zo werknemers waarbij inschrijving in het beroepsregister een vereiste is niet te benadelen”;
- Overweeg een gerichte vrijstelling voor beroepskosten zoals bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen in te voeren en definieer beroepskosten duidelijk;
- Schaf de diensttijdvrijstelling in artikel 11 af;
- Geef in het Handboek Loonheffingen een aantal voorbeelden over hoe aanwijzen geregeld kan worden om werkgevers meer juridische houvast te geven;
- Pas inflatie-indexatie toe op de doelmatigheidsgrens van 2.400 euro in het gebruikelijkheidscriterium. Door geen rekening met inflatie te houden is deze grens gaandeweg strenger geworden. Daar lijkt geen aanleiding toe te bestaan;
- Sta samenloop van de reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding toe;
- Verhoog de maximale thuiswerkvergoeding van 2,40 euro naar 2,45 om aan te sluiten bij de inschatting van werkelijke kosten door het Nibud;
- Wees zeer terughoudend in het gebruik van de WKR voor het bereiken van aanvullende beleidsdoelstellingen;
- Onderbouw het eindheffingstarief duidelijker en pas dit indien nodig aan om de actuele gemiddelde marginale druk te weerspiegelen;
- Verhoog de bekendheid met de WKR via verbeterde informatieverstrekking (bijv. via één centraal en duidelijk vindbaar platform met visuele stroomschema’s en praktische hulpmiddelen).
Er zijn verschillende initiatieven om gerichte vrijstellingen in te richten voor onder andere gezonde maaltijden (stimuleren gezondheid werknemers), het aflossen van studieschulden (financiële ondersteuning jongere werknemers), financiële adviesgesprekken voor werknemers (financieel en algeheel welzijn werknemers) en om een gedifferentieerde reiskostenvergoeding in te voeren (om filedrukte op dinsdagen en donderdagen te beperken). Uit deze evaluatie volgt echter de aanbeveling om zeer terughoudend te zijn met het inzetten van de WKR voor aanvullende beleidsdoelstellingen. Waar enige weken hoop was op een gerichte vrijstelling voor het aflossen van studieschulden, is die kans een stuk kleiner geworden met de aanbevelingen uit dit rapport.
Wat nu?
Nu is het kabinet aan zet. De staatssecretaris heeft de evaluatie aan de Tweede Kamer gestuurd. Na het zomerreces wordt een kabinetsreactie verwacht. Zodra hier meer over is bekend, volgt vanzelfsprekend een update.
Als u vragen heeft over de evaluatie, neem dan gerust contact met ons op.
deel deze pagina
Naar het overzicht