Update Loontransparantie

Gisteren heeft minister Vijlbrief het officiële wetsvoorstel voor de 'Wet implementatie Richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen' ingediend bij de Tweede Kamer. De beoogde ingangsdatum blijft 1 januari 2027.

​Dit voorstel gaat een enorme impact hebben op het HR- en beloningsbeleid van veel organisaties. Werkgevers moeten zich voorbereiden op een aantal ingrijpende verschuivingen waaronder:

  • Verplichte rapportage: Grote organisaties moeten periodiek rapporteren over de loonkloof binnen hun organisatie. Is het verschil groter dan 5% en niet objectief te rechtvaardigen? Dan is actie verplicht.
  • Transparantie vooraf: Sollicitanten krijgen vooraf recht op informatie over het instapsalaris of de salarisschaal.
  • Verbod op salarisgeschiedenis: Vragen naar het huidige of vorige salaris van een sollicitant is straks definitief verleden tijd.
  • Objectieve maatstaven: Functiewaarderings- en beloningssystemen moeten volledig genderneutraal en objectief worden ingericht.

​Hoewel de wet pas over ruim een half jaar ingaat (en voor kleinere organisaties een gefaseerde start geldt), is de voorbereidingstijd korter dan je denkt. Het objectiveren van beloningssystemen en het analyseren van de huidige loon DATA vraagt om een grondige en tijdige aanpak.

​Benieuwd naar de officiële toelichting en de exacte plannen van het kabinet? Lees hier het hele persbericht van de Rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2026/05/21/meer-openheid-over-loonkloof-tussen-mannen-en-vrouwen

Hoe kijken jullie aan tegen de administratieve en organisatorische impact van deze wet?

Onze aanpak? Visualiseer je data! Met één visual zie je direct je outliers en breng je de discussie terug naar de kern.
Zeker bij toepassing van een CAO: eenvoudig, snel en inzichtelijk bepalen waar actie nodig is.

Interesse? Neem gerust contact met ons op.


deel deze pagina
Naar het overzicht